Tuesday, October 21, 2014

Tips Mengatasi Senggugut

Bismillah

Setiap bulan,Red Flag is a Must for us kan ladies?Ni la harinya di mana kita akan rasa maca-macam.Rasa letih,cepat tersentuh samada cepat marah or sedih dan macam-macam lagi sebab seratonin dalam badan kita menurun.Hormone estrogen dan progesterone pun menurun di waktu kita melalui proses menstruasi ni.Itu Normal.Kena pulak kalau kita dapat senggugut yang melampau memang kita akan rasa horibble giler time nih.


So,apa perlu kita buat??biarkan saja???hehe.No.Ada beberapa tips utk kita melalui hari-hari ni dengan lebih tenang.

1. Minum air kosong,sebaik-baiknya suam sekerap mungkin untuk melancarkan pengaliran darah ke kulit dan mampu membantu menenangkan otot yang menyebabkan senggugut.


2. Elakkan minuman berkafein seperti kopi atau teh kerana kafein akan menyebabkan sengugut menjadi lebih teruk.Cuba untuk minum air suam+ halia, air suam + daun pudina,ataupun air suam + lemon.

3. Makan lebih byk makanan yang mengandungi vitamin B,terutammanya B6 seperti beras perang untuk melegakan rasa kembung perut.Juga makan makanan yang mengandungi vitamin E seperti Brocolli dan minyak zaitun untuk melegakan senggugut.Anda boleh menambah suplemen seperti B complex dan vitamin E ni untuk mendapatkan nutrisi secara optimum.


4. Makan makanan yang kaya dengan Magnesium seperti Almonds,walnuts sebelum dan semasa haid kerana ia mampu menyerap kalsium yg mana sangat penting utk melegakan otot-otot yang kejang yg menyebabkan senggugut.

5. Elakkn makanan ringan,minuman berkarbonat kerana ia akan menyebabkan sengugut menjadi lebih teruk.

6. Makan makanan yang kaya dengan iron seperti ayam,ikan dan sayuran hijau untuk menggantikan iron yang hilang semasa haid.

7. Mengambil vitamin D setiap hari akan mengurangkan gejala senggugut.YM suggestkan Ostematrix nih.Ostematrix ni kaya dgn vitamin D,magnesium dan zinc.

 8. Sapukan minyak zaitun ke kawasan perut.panaskan minyak tersebut dengan menggosokkan kedua tapak tangan kita dan kemudian sapulah ke kawasan abdomen kita yang sakit.Kemudian,berehat la.

Sekiranya sakit berlarutan,sila la berjumpa dengan doktor ye.

Sayangi diri ladies!


                                              

1 Sweet Words: