Saturday, December 17, 2011

Aku Sayangkan Abah rupanya....

Abah...Ayu tak pernah sangka smpi macam ni sekali Ayu sayangkan Abah...rindunya Ayu pada Abah...



Sebelum ni, Ayu taklah serapat mana dengan Abah....sebab, yelah...Abah kan garang ngan kitorang time kechik2...yelah, Ayu tahu, nama pun Abah kan...Abah kena la tegas...supaya anak2 respect kat Abah...

Time, kechik2....Ayu selalu mengeluh...napa la Abah ni garang sgt...siap boleh kata, Ayu tak suka abah....ayu tak sayang abah....ayu sayang mummy sorang jerk....sebab mummy baik...mummy understanding...

Bila dah besar....Abah macam nak close ngan kitorang, kitorang rasa sedikit janggal....Abah selalu bising coz everytime kitorang call, we all nak cakap ngan Mummy jer...ngan Abah tak pun...bukan taknak....tapi macam tak reti...tak tahu nape....Abah selau je berjauh hati ngan kitorang kot....tapi, mummy selalu cakap kat dier..."tu la, dulu2 garang sgt ngan anak2...sebab tu la..."

Kitorang tanya khabar abah thru Mummy....mummy yang update pasal abah..kitorang mmg care pasal abah...tapi, tu la, nak cakap sendiri, macam janggal sgt...nape ntah...bila call mummy tak dapat, so baru le kitorang call le abah....tu pn trs2 je nak ckp ngan mummy....sian abah...lagi la dia mengomel...."yelah...asyik mummy jer...."

Bila Abah dah takde....baru aku rasa, macam ni rupanya rasa sayang aku pada dia...aku rasa menyesal sgt....menyesal sebab aku tak menggunakan masa yang ada sebaik2nya untuk luahkan rasa sayang aku pada Abah....aku menyesal sebab aku tak pernah berkesempatan untuk meluahkan sedalam2nya yang aku mmg betul2 sayangkan dia....

Alhamdulillah, aku dapat habiskan masa sebulan bersama dengan dia...sebelum dia pergi....Abah stay kat umah aku start bulan puasa sampai la Raya, masa tu Yayan close sgt ngan Tok Abahnye nie..syukur sgt...

Tapi, penyesalan tu still ader lagi, sebab kali terakhir aku berpeluang untuk bercakap dengan dia, sebulan sebelum dia pergi, masa aku hantar abah ke airport.....tu la kali terakhir....!!

Bukan aku tak call selepas tu....aku call....tapi, aku call, aku cakap ngan Mummy jer....masih terngiang2 di telinga aku, suara abah terbatuk2...tu jer!menyesalnya aku......

Tidak mampu bersama abah di saat2 akhirnya....bukanlah satu penyesalan yang teramat besar buat aku sebab Abah pergi tanpa disangka, semua org terkejut, sebab Abah nampak ok sgt hari2 sebelumnya....hari ke-2 di ICU, abah dah menghembuskan nafas terakhirnya....

TAPI....apa yang menjadi penyesalan terbesar aku ialah....aku gagal menggunakan masa sebulan yang ada, untuk menghubungi dia...mendengar suara abah... :(

Abah....maafkan Ayu....maafkan Ayu sebab Ayu tak pernah sempat menyatakan betapa sayangnya Ayu pada Abah....

Ayu memang sayangkan Abah.....tapi Ayu tak tahu nak nyatakan sayang Ayu pada Abah....

Ayu tahu abah garang sebab Abah mahu kami semua jadi yang terbaik....segarang2 abah pun, abah tak pernah pukul Ayu....suara abah je yang tinggi, tapi tangan abah tak pernah sampai ke kulit Ayu pun.....Abah seorang yang really protective....kami rasa selamat sangat bila abah ada....bila Abah dah takde....kami semua rasa kami hilang tempat bergantung harap....tanpa kami sedari, betapa pentingnya abah dalam hidup kami selama ini....

Sekarang ni, everytime org sebut perkataan "abah", "bapa" atau apa2 je yang berkaitan dengan Abah....Ayu rasa sayu sangat.....ayu rasa rindu sangat....airmata mesti bergenang....macam ni rupanya Ayu sayangkan abah....Ayu memang tak pernah sangka.....sebegini sayang ayu pada Abah....

Abah....memang sudah terlambat utk Ayu menyatakan rasa kasih dan sayang ini....tapi, kumohon pada Allah swt semoga abah masih mampu juga mengetahui yang kami semua, anak-anak abah teramat sayangkan abah....

Hanya doa yang mampu kami kirimkan sebagai tanda kami benar2 sayangkan abah....semoga roh abah dicucuri rahmat.....amin.

4 Sweet Words:

mummy_ayu said...

sedihnya....al fatihah untuk arwah abah Ayu (nama dah sama dah..tu yg feeling sikit tu)

Linda said...

Al-Fatihah...abah saya pun telah kembali ke rahmatullah Julai yg lalu tanpa disangka2 yg dia akan pergi...saya rasa belum cukup menghargai seorang Abah...

Ayu said...

Mummy Ayu : Thanks a lot, dear..

Nur Kasih : Thanks dear...yelah, Allah lebih sayangkan mereka kan...kita redha jelah.. :(

NoorVictory said...

Rindu papa!