Sunday, September 16, 2012

Setiap Penyakit ada Penawarnya, itu janji Allah!

Assalamualaikum

Masa YM terlantar sakit 4 hari berturut2 hari tu sampai dapat MC 2 hari, YM jadi takut. Takut kalau2 penyakit YM ni makin teruk. Paling sedih, bila Ym tak boleh uruskan Yayan.Sedih sangat taw. Apa la budak kecik tu faham kan?Dia nak manja-manja ngan Ibu dia pun YM takleh.Alahai....Nak masak???Nak buat keje umah pun, takleh.Sudahnyanya, beberapa hari anak beranak tu makan nasi kat luar. Sedey-sedey-sedey.
My sweetPea, Yayan!
Disebabkan tu, YM bertekad.YM perlu cari altenatif,heels my ownself!Coz YM fikir, kalau YM sakit, sapa yang nak jaga Yayan dengan baik?Yayan pun bukannya sihat sangat lagi*uhuk!uhuk!* Selama ni YM bergantung sangat2 pada ubat hospital, iaitu suntikan hormone n Pain killer!Tu je.Endometriosis ni mana de ubat hospital (ubat makan) khas utk kecikkan atau matikan terus cyst2 tuh.

So, YM start do my own research. Baca kat internet bermacam-macam testimoni ubat-ubat yang digunakan oleh pesakit-pesakit yang menderita penyakit seperti YM. - Endometriosis.

Almost a week YM dok hadap semua testimoni.Berpinauu mata!Akhirnya, YM tertarik dengan satu testimoni yang disertakan dengan gambar Scan dia skli.
**********************************************
Selepas bersalin anak pertama, saya pergi check up seperti orang lain juga. Check up yang pertama adalah sebulan selepas bersalin. Pada hari appointment, doktor macam biasa, scan perut untuk pastikan rahim kecut seperti asal. Alhamdulillah, rahim dah kecut macam biasa...tapi, tiba-tiba doktor dapat kesan ada cyst di ovari saya....Dah besar 5cm katanya....
Air muka doktor macam cuak je...Mula-mula saya tak pasti apa itu cyst ovari dan kesannya....dia kata tunggu next appointment, scan tengok mcam mana....kalu perlu, kne operate buang...Operate? Alamak....seumur saya tak pernah kena bedah...dan sememangnya taknak operate...sebab apa yang saya tahu, bila operate ni seolah-olah kita dah ganggu sistem badan kita....kesian badan kita....masa bersalin dulu pun, saya dah berazam dan cakap dengan doktor, nak bersalin normal...Alhamdulillah, Allah permudahkan...so, doktor set kan tarikh untuk next appointment...Next appointment pada 09/02/2011, saya scan lagi dan cyst tu masih 5.37 cm...Inilah gambar scan saya...
Doktor dah mula plan nak operate saya...takpe, dia bagi can lagi sehingga next appointment utk pilih tarikh memandangkan anak saya baru 4 bulan dan fully breastfeed..Klau boleh, dia cadangkan saya operate bila anak dah umur 6 bulan supaya dah mula makan dan tak sepenuhnya bergantung pada susu badan...Balik rumah, saya dah risau..saya memang nak elak daripada dibedah.Terus saya tanya senior saya, kak cery, ada ke produk Shaklee untuk rawat cyst ovari ni? Beliau rekemenkan saya dengan GLA Complex dan saya mula makan pada awal bulan April.Pada next appointment iaitu 04/04/2011, Saya scan lagi dan ukuran diameter berkurangan menjadi 5.03 cm.
Doktor masih rekemen untuk bedah....saya minta tunggu lagi hingga next appointment pada 13/05/2011, tibalah pada tarikh untuk saya operate untuk buang cyst tersebut. Untuk kali terakhir, saya minta doktor scan dan ukuran diameter cyst tersebut menjadi 2.73cm !!! Anda boleh lihat pada gambar scan ni ada tulis diameternya tu...
Alhamdulillah, syukur kepada Allah sebab saya tak jadi dibedah..So, apa yang saya amalkan selama 2 bulan ni?
1) Mengambil vitamin Shaklee GLA Complex:GLA merupakan sejenis asid lemak Omega-6 yang digunakan oleh badan kita untuk membentuk prostaglandin - bahan berkesan berupa hormon yang membantu badan mengawalatur proses-proses badan yang normal. Minyak benih bunga matahari adalah satu lagi sumber asid-asid lemak Omega-6. Ia mengandungi vitamin E yang membantu melindungi dinding arteri dan menyokong sistem imun dengan memelihara integriti sel.  
2) Memakai Pad Herba Avail. 
3) Mengamalkan baca doa untuk mengecilkan bengkak : ----
"Wahai Allah yang maha mengecilkan benda yang besar dan maha membesarkan benda yang kecil, kecilkanlah pada dia (sebut nama pesakit). Ya Allah wahai yang paling mengasihani daripada segala yang mengasihani....
Alhamdulillah, lepas je jumpa doktor, saya terus ke surau untuk sujud syukur....Sesungguhnya tiada yg lebih berharga daripada anugerah kesihatan yang baik....Syukur alhamdulillah....

*************************************************
Sangat convincing kan testimoni dia?YM mmg sangat-sangat tertarik nak cuba.Kalau tak cuba, kita tak tahu kan? Kita usaha, Allah yang menentukan, tak gitu? Allah dah sebut, setiap penyakit pasti ada penawarnya kecuali M-a-t-i.

On the dot, teringat member skolah YM dulu, Leen yang jadi dealer Shaklee, cepat2 YM contact dia.Boleh gak YM dapat harga special daripada dia.Yelah, nak consume ubat setiap bulan, banyak juga belanja tu, klu dpt harga special, jimat la sikit kan?

Tapi tak sangka pulak,dia offer YM utk buat side income ngan produk ni. Katanya, dia skrg dah pun 'menuai' hasil.Dier soh YM join dan Niatkan untuk tolong Yayan, siapa tahu, rezeki Yayan.

Yelah kan,manalah tahu rezeki Yayan tercatat bersama penawar penyakit Ibu dia ni kan? Insyaallah......doakan YM yer...

10 Sweet Words:

Abang Karu said...

Saya mendoakan semoga berjaya. Insya'allah pasti ada jalan nya....

Madam iEeDaZ said...

Moga YM sentiase sehat dan berjaya dlm ape jua yg YM usahakan yer..

Chic Na said...

at least kita ikhtiar kan. hope berkesan, Insyaallah.

Unknown said...

Amin ya Allah.. Semoga niat ikhlas mama Aryan akan membantu memberikan yang terrrbaik buat Yayan comey.. Love u both! :D

dhiashahida said...

hai ym...byk2 bertawakal ye..smoga sembuh sepenuhnya...dapat jaga yayan yang omey..:))

Miss Mirror a.k.a Sam said...

Subhanallah comelnya anak you!.
Kesian you sakit, moga cepat sembuh.

boni kacak said...

saya setuju sangat YM.. yang penting jangan putus asa je.. :)

Cikrosecute said...

Semoga YM sentiasa sihat dan berjaya dlm ape jua yg YM usahakan...Amin..

Cik Ai said...

insyaallah.moga YM berjaya..

apa salahnya kita berusaha selagi boleh,rezeki di tgn Tuhan kan..x salah kalo YM mencuba :)

Riena Haiqal said...

semoga sihat sentiasa dan sukses dalam apa jua bidang dan bisnes yang YM ceburi... kami akan sokong YM.. (^_^)