Tuesday, March 11, 2014

Kerjaya saya:surirumah yang berkerja dari rumah

Assalamualaikum


Hari tu jumpa sorang member kat kedai makan.So, dia pun tanyalah YM,sekarang ni buat apa??So,YM pun jawablah,dok umah la...keje kat umah.Dia agak terkejut."Eh, buat bisnes lama lagi ke kak?".Ym pun jawab la,"yelah, buat apa lagi...memang ni je pun selama ni dok buat kat umah.Memang ni je punca pendapatan akk skrg ni.."."Masyukkk ke kak?",dia tanya lagi dgn raut muka yang agak2 excited kan?hihi."Ym pun jawab,"alhamdulillah,lebih banding ngan akk makan gaji tmpt lama la".Lagi mamat tu buat muka tokojutt.huhu.sabo jelah.

YM tahu...dia agak terkejut sebab YM pernah ajak dia join bisnes kerja dari rumah YM ni setahun yang lepas.Masa tu dia kata,dia fikir dulu.Then tetiba YM dapat tahu,dia join satu bisnes yang ala-ala,lagi ramai ko cari orang lagi banyak duit yang masuk,which is bagi YM is a big no-no.Tapi, yelah..YM ni bukan jenis orang yang suka buruk-burukkn bisnes lain or org lain,so YM diam jelah.Biarlah diorang sendiri yang melalui pengalaman tu kan?So,diorang boleh belajar.

YM dapat tahu,bisnes yang dia buat tu tak bertahan lama.Mula-mula tu memang la ada duit sikit2 masuk.Lelama lesap terus.Simpati juga dengan dia.Maybe sebab tu kot dia ingatkan YM pun camtu jugak.Menerima nasib yang sama.Alhamdulillah YM dipertemukan dengan bisnes yang dipercayai,yang ada produk yang bagus dan career plan yang transparent.Plus,Bagi YM...kalau nak buat sesuatu tu,biarlah konsisten kan?kalau kita konsisten dan kuat semangat,inshaallah,Allah akan permudahkan jalan kita.Bukan buat hangat-hangat t**k ayam jek kan?

1st Trophy yang YM dapat hasil kerja keras YM buat bisnes Shaklee dlm masa 6 bulan
Masa YM offer dia join untuk buat bisnes dari rumah YM ni,YM memang very open.YM bagitau yang kita perlu share kebaikan produk,so kalau ada yang membeli,inshaallah ada la rezeki untuk kita.Kalau malu nak approach orang depan-depan,zaman sekarang ni teknologi dah sangat canggih dah,kita boleh buat bisnes ni secara online.Tak payah dah nak ketuk dari rumah-ke rumah,or pass flyers merata-rata,TAK PERLU.

Thats why YM sebut bisnes ni sebagai bisnes dari rumah.Semuanya terpulang kepada diri sendiri,nak atau taknak je.Ni bukan bisnes,goyang-goyang kaki,duit masuk!Ni bukan bisnes tggu durian runtuh.BUKAN.YM sendiri pun melalui banyak proses dan pengalaman pahit manis sebelum mampu kecapi apa yang YM dapat sekarang,alhamdulillah.

YM pun memang buat bisnes ni 95% online sebab YM ni agak pemalu nak approach orang depan-depan nih.YM sendiri sampai sekarang memang rasa macam tak percaya yang berkerja dari rumah tu sebenarnya wujud!Bila dah buat bisnes dari rumah ni dan dah mampu mempunyai income yang lebih daripada makan gaji sebelum ni,ya Allah...hanya Allah je yang tahu,how grateful i am.Really.

Sebahagian daripada anak-anak buah YM dalam Team yang YM namakan-ARYAN Team
Kalau dulu,dalam team YM,cuma YM seorang.Alhamdulillah,selepas setahun lebih YM join,Team YM dah berkembang kepada ratusan org,ya Allah memang sangat2 tak percaya.Setiap kali YM tengok empayar kecil yang YM bina ni,sebak sangat rasanya.YM sendiri tak pernah sangka.Syukur alhamdulillah.

Ni la yang dikatakan rezeki anak,kan?ni semua YM buat untuk Ahmad Dhani Aryan,untuk kejar kos rawatan jantung dia,yang mana akan menelan belanja sekurang-kurangnya RM50 ribu.So,as a Mum...anything I will do for him.REALLY.


Dan sekarang ni,YM masih lagi berusaha untuk pengarang jantung YM ni.YM berusaha untuk dia dan juga dalam masa yang sama berusaha untuk membantu org lain untuk mengecapi impian mereka juga.Terutamanya golongan wanita yang mengimpikan kerjaya dari rumah sebab nak melihat anak-anak membesar di depan mata.YM faham sangat-sangat apa yang kalian rasa.

Masih teringat lagi masa YM berkerja di syarikat lama YM,setiap kali kena out station je,rasa mcm nak menangis je tinggalkan anak.Especially kalau mulut si kecil tu dengan comelnya cakap--"jangan la pegi,ibu..."Alahaiii...sebak sangat rasa.

Alhamdulillah....semua tu dah berlalu buat YM.Doakan YM terus berjaya dengan kerjaya YM sekarang ye,kawan-kawan.YM juga doakan yang terbaik buat kawan-kawan semua.


"Sometimes,I have to remind myself that I dont have to do what everyone else is doing!"


4 Sweet Words:

Chic Na said...

wahhh.. masyukkk.. semoga terus berjaya YM.. teringin jgk tp belum ada keyakinan.. hee..

Unknown said...

yup betul tu..semoga YMsentiasa diberi kekuatan untuk lebih maju...amin
#Pray4MH370

Sheila Salim said...

Assalamualaikum kak yan, alhamdullilah. berkat usaha gigih kan. bestnya dapat award. bangga dengan kak yan. btw sheila klik tabung nuff kak yan ye ~~~

PetakBunga said...

nk jugak business dr rumah..
penat dah kerja makan gaji..

huhu..