Friday, May 4, 2012

Apa itu Congenital Heart Disease??

Assalamualaikum

Congenital Heart Disease nih sebenarnya ialah situasi di mana terdapat masalah pada struktur dan juga fungsi Jantung ketika bayi dilahirkan. Mungkin juga masalah pada injap atau jantung berlubang dan sebagainya.


My son, Yayan disahkan menghidap Penyakit Jantung ni sejurus selepas 2 jam dia dilahirkan. Seluruh kaki & tangan Yayan kelihatan sangat2 biru menunjukkan kekurangan oksigen dalam badan. Percentage oksigen dlm badan Yayan pada masa tuh hanya 45-55% sahaja, sedangkan bayi normal mencecah 99%.

Satu Injap jantung Yayan tidak berfungsi dengan baik.Ia terlalu kecil dan sempit menyebabkan seluruh proses jantung terganggu. *I am trying to put it as simple as I can for all of u to understand*.


Penyakit jantung yang wujud di kalangan bayi ini dikatakan mempunyai nisbah 1 pada setiap 100 kelahiran bayi di US. Penyebab kepada penyakit ini tidak dapat disahkan oleh pakar perubatan dan even semua kemungkinan yang Doktor sebutkan pada YM sebelum ini memang YM rasa tidak ada. 

Yelah, kalau dikatakan disebabkan keturunan, rasanya takde pulak yang berkaitan.

Masa mula-mula Doctor sebut perkataan Congenital Heart Disease, YM dah terkedu. YM dah tahu, sure Insurance takkan cover this type of disease. Bijak diorang kan? YM tahu pun sebab YM yang handle Medical Insurance for our staffs. YM dah risau sgt2 masa tuh. Terus je terfikir kat pale, ni mmg susah la nak refer ke Gomen ni sebab YM bersalin kat spital Private sebab hospital tuh panel utk my company.So, kita as a staff Grab jelah kan?Bukan kita yang bayar pun. Tapi tu la...lumrah yang tidak pernah dinyatakan terang-terangan, Private refer to Gomen, erm....it's a very hard to say.


Macam yg pernah YM sebut, Kes yayan ditolak oleh IJN sebab dia tak cukup berat kononnya. Prosedur ketika itu ialah 3.5kg, sedangkan Yayan hanya 2.2kg. Biarpun bayi tu 50-50, prosedur tetap prosedur.Oooooooo!!! Baru YM faham....walaupun budak tu antara hidup ataupun Mati, peraturan takleh langgar!....uiii...takleh...takleh...mana boleh!Kalau mati, nasib ko la kan??

Tapi yang peliknya kenapa pulak Hospital Private boleh buat erk??? Korang tak pelik ke???Ooooo...sebab private kene guna duit. So org kaya-kaya jelah layak hidup!astagfirullah.....*ha kan...emo lagi...emo..., tu yg mls flash back tu*

Masa tu, YM sakit jiwa gak.Nak bagi Yayan dok kat spital private smpi dia cukup berat mesti menelan belanja yang agak mahal.Yelah, Gomen tak sudi nak letak Yayan kat Inkubator diorang.So, YM nak buat cmne kan?


Tapi, Allah itu Maha Besar. Dia kirimkan Doktor Lim buat kami. Bila Doctor Yeoh ( Kuantan Medical Centre) contact dia, Doctor Lim terus je mintak kami bawa Yayan ke Gleneagles. Dia cakap, takyah simpan-simpan or tunggu cukup berat, dia akan operate on da dot! because it is about Life saving! Thanks a lot to Doctor Yeoh who found such a healing hands, Doctor Lim Miin Kang.

Masa tu kos pembedahan about RM20K. Yayan murah rezeki sangat2 bila company YD sudi menghulurkan bantuan.Tak terucap dengan kata-kata, how grateful I am. Sedikit sebanyak mengurangkan beban di bahu kami. Alhamdulillah.....

Menurut Doctor ketika itu, Yayan perlu menjalani 3 pembedahan untuk memastikan dia terus Bernafas. Pertama, BT-Shunt, Ke-2 Glenn Shunt & Ke-3 Fontan dan semua prosedur ini akan dibuat step by step, based on his age. 

1st Operation - BT Shunt in 2009 

Additional Operation - Corrective Procedure. Prosedur ini terpaksa dilakukan sebab Yayan tiba2 pengsan masa umo 6 bulan. Nak baca kisahnya, Klik  SINI

2nd Operation - Glenn Shunt in 2011
Final Operation untuk Yayan ialah Fontan. Prosedur ini hanya akan dilakukan bila Yayan mencapai ketinggian dan berat yang ditentukan. Mungkin dalam usia Yayan 4-5 tahun dan insyaallah ini adalah prosedur yang terakhir bakal Yayan lalui sebelum menjadi kanak-kanak sihat seperti yang lain.Insyaallah.

Korang tahu, Mula-mula bila Doctor draw a picture for us, aduh!memang YM macam pening nak faham. Dah macam belajar sains balik.Sangat-sangat Complicated utk difahami, tapi bila situasi ini terjadi pada org tersayang, mau tidak mau kita akan PAKSA juga otak kita utk memahami setiap inci penjelasannya.

Semoga anak-anak kita sentiasa dilindungi Allah, amin!

Next Entry : Camne YM tahu pasal NSTP Charity Fund? 

35 Sweet Words:

Miss N™ said...

Moga yayan cepat sembuh...!
ceria2 selalu ye yayan...!

Unknown said...

Assalamualaikum,

Saya Farah. Saya kagum dengan semangat awak. Kalau saya di tempat awak mungkin saya tak sekuat awak. Saya hanya mampu berdoa agar Yayan sembuh dan membesar macam anak saya. InsyaAllah.

Unknown said...

sebak baca..insan sekecil itu harus terima itu semua...mujur YM tabah kan...izinkan kongsi entry ni kat my pages ya....

Abang Karu said...

Semoga yayan cepat sembuh....

Insya'allah..... akan saya klik selalu iklan utk tabung yayan...hanya itu yg mampu saya bantu...

Liselle MonCherie said...

Nice to know you :),
Baru sy tahu kisah Yayan ni sebenarnya.
Kecik2 lagi dia dah mengharungi kesusahan
Akak sgt kuat dan sy pasti Yayan pun akan menjadi lebih
sihat dan kuat di masa akan datang :D
Hehehe Semoga Yayan sembuh dan akan membesar dlm keadaan sihat :)
Yayan ni nanti mesti speaking lebih terer dr sy ni hehe :3

Dayang Deno said...

semoga yayan cepat sembuh ya.... kesian tengok budak sekecil yayan dah banyak kena pembedahan dan deno tahu semua tu sakit..

Unknown said...

wife papa mifz lebih arif terms2 jantung nih..coz dio staff nurse kat IJN...apa2 pun harap Yayan membesar dengan sihat lepas nih...amin...:)

IntaNBerliaN said...

ooo yayan ada mslh rupanya.. sian yayan.. kita ibu2 ni mmg susah hati kn.. apa2 pun sy doakn mg yayan akn cpt smbuh spnuhnya..

Ayu said...

Kami kuat, insyaallah...Thanks, Izan..:)

Ayu said...

Thanks, Liselle...Insyaallah...Yayan akan jd Budak Bijak, kan?:)

Ayu said...

Ym nie, dah jadi mcm Nurse dah, Papa Mifz...huhu.Ape taknya, masa operate Yayan yang ke-2 tuh, YM duk spital jaga Yayan, sebulan!huhu...Nway, Thanks, Papa Mifz!

Ayu said...

Speechless..Thanks so much, Jagau!

Ayu said...

Yayan's dialogue : Kakak Nur yang comel, Yayan akan selalu ceria mcm Kak Nur!:)

Ayu said...

Waalaikumusalam...Hi Farah. Siapapun pasti akan kuat mcm kami, kalau itu sahaja pilihan yang kita ada. :) Nway, thanks a lot for ur pray dear, really appreciate it!Really...

Ayu said...

Thanks dear. Yayan kuat, insyaallah!Dia memperjuangkan hidupnya...:)

Ayu said...

Thanks, Intan..itulah yang YM harap2kan selalu...amin..

Sis AI said...

Hmm.. Complicated btul msalah ank sis/puan.. Mudah2han Allah sntiasa mlindungi dia, berkati dia.. InsyaAllah, smua akn jdi ok. Harapan sntiasa ada!

Unknown said...

semoga segalanya dipermudahkan Allah ye... amin...

ratna said...

Semoga adik yayan sembuh sprt kanak2 lain.

*tqvm baca blog saya

dieyna said...

sedih baca kisah yayan.. semoga yayan cepat sembuh..

ain.ya.nun. said...

Bertabah lah YM ye.
Tuhan sayang kamu, sebab itu dia beri ujian pada orang yang kuat dan tabah seperti kamu.

Riena Haiqal said...

Semoga YM tetap kuat semangat utk hadapi semua ni.. Semoga Yayan sentiasa sihat dan bahagia disamping YM dan YD...
memang sangat2 tak adil la gomen punya prosedur tu.. bukan nak selamatkan nyawa orang.. Tolongla...
sangat2 tersentuh dan menusuk perasaan tengok gambar 1st Operation - BT Shunt in 2009... dia genggam jemari ibu dia seolah2 meminta semangat dan kekuatan..

JunAina said...

U memang seorang ibu yang kuat semangat. Yayan pulak seorang anak yang tabah dan cekal. Bila cerita bab anak2 hati I menangis2. Doa yang terbaik buat U & family especially buat Yayan.

Saya berkongsi ceritanya jugak di sini...
http://juneaina.blogspot.com/2012/05/biar-sedikit-tapi-bererti.html

Masya said...

ya allah sebak saya tgk gambar yayan macam tu....

Unknown said...

bulih bah kalau kau!

faraherda.razalan said...

Salam YM. Sy adalah blogger picisan yg dtgnya dr blogger kawan kite - Mr.Clive. Sebagai sokongan, sy selesai klik tabung utk Yayan.

Setiap tragedi pasti ada hikmah. Insya-Allah, janji Allah itu pasti! Sy doakan agar Yayan dpt menikmat hidup yg sihat.

Realiti hidup di muka bumi, perkara paling mhl dlm dunia selain masa adalah kesihatan.

=D

Cik Ai said...

salam yayan..
sy dtg dr blog Clive..
sabar ye..ini semua dugaan,pasti ada hikmah d sebaliknya.pasti Allah merancangkan sesuatu yg lbh baik tuk YM fmly
moga si kecil Yayan diberkati & segala urusan YM dipermudahkan Allah.amin

lelamaisara said...

Sabar ye...Moga Allah sembuhkan Yayan...sedih baca N3 ni...

Deq's Qienz said...

Ya Allah Ya Tuhanku..besarnya dugaan Allah beri pd akak..smg akak tabah menghadapi segala ujian dr Nya..banyak dekatkan duri denganNya.mohon pertunjik dr Nya..InsyAllah..sy doakan afar yayan cepat sembuh dan aktif seperti kanak² yg lain ya :)

Deq's Qienz said...

akak saya ada wat n3 khas buat akak..diharap akak sudi membacanya :)
http://mamaqhayra.blogspot.com/2012/06/perpanjangkan-cerita-dieyna.html

ERYZA said...

Semoga YayansMum sekeluarga tabah dan kuat menghadapi hari-hari yang mendatang dan Semoga adik Yayan sembuhlah hendaknya. Amin.......

janariah said...

Salam..sy da ank..n sy fhm perasaan seorng ibu..sy tgk gmbr pun dh menitik air mata..besarnye dugaan tuk baby sekecil ini..

sy doakn kuarga ini sntiasa tabah menghadapi dugaan ini.. n smoga Allah memberikan kshtn yg baik buat adik Yayan. Amin.

SalamRinduTahajjud said...

semoga cepat sembuh bby yayan..

NajLa_NizaM said...

Salam.. saya baru saja lahir kn anak saya pada 22 sept dan di diagnosis dgn complex avsd n tga.. alhamdulillah tekanan aliran darah di jantung dlm keadaan sederhana..so xperlu buat immediate surgery. . Next surgery is glenn shunt bila umur 6 bulan.. harap YM leh add saya di facebook najla nizam.. harap leh share information n experience dgn saya... tq

NajLa_NizaM said...

Salam.. saya baru saja lahir kn anak saya pada 22 sept dan di diagnosis dgn complex avsd n tga.. alhamdulillah tekanan aliran darah di jantung dlm keadaan sederhana..so xperlu buat immediate surgery. . Next surgery is glenn shunt bila umur 6 bulan.. harap YM leh add saya di facebook najla nizam.. harap leh share information n experience dgn saya... tq.. semoga YM sekeluarga sentiasa dirahmati Allah.. dan Yayan sentiasa kuat n sihat..