Saturday, December 22, 2012

Mmg Berbeza Cara diorang Berniaga

Assalamualaikum..

Hai..sekarang ni sana-sini Durian kan?yelah, musim le katakan.hehe.Tapi, YM bukan nak citer pasal Buah Durian atau Crepe Doyan ok?hehe.Kali ni Ym nak citer pasal pengalaman YM ngan Peniaga Durian.(^__^)

Sekarang ni, ramai peniaga Durian masing-masing dok bersaing2 utk dapatkan pelanggan kan?Jgn tak taw, siap ada yang buat cabutan bertuah pada sapa2 yang beli kat diorang.Hadiah???perghh..memang ganaszzz giler..nak taw ape??
keta Mitsubishi Mirage tuhh!
Gilerr gempakk khennn?hehehe..
Ade-ade je..

Tapi, yang YM nak citer ni, pengalaman YM dengan seorang peniaga cha ya nun alif.Cite nye simple je, tapi membuatkan YM berfikir,ni rupanya beza orang kita ngan diorang.

 YM pun singgah kat gerai2 doyan yg byk kat tepi Highway Bentong tu.Most of Gerai tu hanya Beratapkan canvas jek. 
Bila YM sampai je kat gerai diorang,terus je, bukak sebiji Durian Freshh, bagi rasa.YM ngan YD pun pe lagi kan...kene la rasa, baru tahu Doyan tu best ke tak.Ngan Dak Yayan sekali rasa, ekeeke."merasa" sampai habis sebiji taw, hehehe.Siap provide air basuhan tangan dan tissue sekali.Cara diorang layan pun bersemangat gilerr, sampai kita pun jadi macam, eiii!tamaknya!nak semuaaa!hahaha..smpi camtu skli ha!

Then, YM pun beli la yang diorang pomot tu.dapat la 4 biji doyan yg besar  dan yang baekk punya.
Then, tetiba, diorang add on 5 biji lagi kooo!of kos la yang Gred biasa2 je, tapi ader ke org nak bagi kat korang Free2 gitew je??
Then YM pun,cakap la kat Boss gerai tu,"tokey, napa tak taruk signboard sini, beli 5 percuma 5 aaa??, mesti ramai yg beli sama you"
Tokey tu selamba je jawab, " tak boleh la macam tu, ni offer utk customer yang suda beli di gerai saya saja, maaa..."
hurmmm...mentaliti yang berbeza kan?
 
Pastu, siap hantar semua Doyan tu kat keta lagi kooo.
YD kata takpe, dia angkat sendiri,tapi diorang insist gak,"takpe2, kami hantar, mana kereta??"Fuhh!baik tu...(^__^)

Pesanan terakhir penjual tu, "nanti datang singgah lagi ya!"

ofkos...ofkos... 
No wonder la, most of them suceed in business kan?
hurmmm....
  

13 Sweet Words:

Riena Haiqal said...

betul betul betul.... cara dorang berniaga memang ikhlas dan takleh kita fikirkan kan.. memang terbaikkkk.. lain dari orang kita... lebih suka berurusan dengan orang2 macam ni... (bangsa).. hehehehe.. dorang jujur dan ikhlas

Jendela Hati said...

layanan 1st class kan... sodap tgk dorian... last week kat opis dah buat durian party... boss belanja... hehe

kurus said...

memang pun dikk , kelakor pun ada tgk gelagat mereka nie .. disbb kan dah ramai sgt yg menjual dan dah berlambak deyan sana sini .. gitulah jadinya ..

sib baikk akak x beli durian , sbb kami dah ada kebun durian sendiri .. so selalu tgk aje lah gelagat mereka nie ;)

Si Matatajam said...

Layanan first class tu YM hi hi.. Mesti lps ni nk bl kat depa gak kan.. Tu br strategy berkesan.

maszull said...

assalamualaikum yayan....bestnya buah durian ...;)

Chic Na said...

huhu.. betul tu YM. dari pengalaman, cikna prefer keja ngan company diorg la. cara kerja pun bagus. :)

Pn Kartini said...

Bagus kan dia org bisness..
Bukan nak pandang tinggi..cuma mengaku realitinya begitulah kebanyakannya..ermm..kiranya boleh jadi contoh utk org kita berniaga kan..pasti bertambah2 keberkatan

:)

Unknown said...

betul.. so kita kena belajar daripada orang yg pro.. diorang lgi tau.. :) dah tau perangai pmbeli..

ida =) said...

pastu kan, peniaga cina ni, dia ingat nama kita. yg melayu, sampai bila pun x ingat. padahal kita regular customer dia.

yg cina, siap hafal no plat kereta :)

intanfirdaus247 said...

layanan tip top tuuuu...

Nur-nba said...

Bagusnya layanan first class.. Kalaulah peniaga lain dapat contohi alangkah bagusnya..

boni kacak said...

sebenarnya cara ni lah yang patut kita contohi... jangan jadi peniaga yang bodoh sombong sebab sikap bodoh sombong tu akan membuat kita berada di bawah tempurung je.. :)

eiela said...

bagus cara diorang berniaga, memang kita kena belajar berniaga cara diorang.